Dat praktisch leidinggeven niets anders is dan dat je er als leidinggevende alles aan doet om je team te laten presteren, kon je lezen in deel 1 over praktisch leidinggeven. Maar hoe doe je dit dan? Welke vaardigheden heb je nodig?
In mijn trainingen hanteer ik altijd als uitgangspunt dat je 5 rollen hebt als leidinggevende, die je allemaal op een zeker niveau moet (willen) beheersen:
Baas
Ik weet het, een hond heeft een baas… maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Als Baas verdeel je taken en verantwoordelijkheden, stel je doelen en gewenste resultaten vast. Je stel ook grenzen, je geeft duidelijkheid over wat je verwacht van je team.
Ambassadeur
Als ambassadeur leg je het vastgestelde beleid binnen het bedrijf uit aan jouw mensen. Ook als je zelf een andere keuze zou hebben gemaakt. En andersom vertegenwoordig jij je team weer richting jouw leidinggevende of directie. Je staat dus voor je mensen en waar zij in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben.
Bemiddelaar (en soms scheidsrechter)
In ieder team komen strubbelingen voor. Soms is er ruzie, soms is het een sluimerend conflict. Maar beide lossen zichzelf niet op, hiervoor is aandacht nodig. Als leidinggevende ben je de eerst aangewezen persoon om hiervoor te zorgen.
Coach
Als Coach stimuleer je de mensen in jouw team in hun ontwikkeling en help je ze bij bij het behalen van resultaten. Zowel als team als individueel. Een leuk onderdeel van leidinggeven, dit bepaalt een groot deel van het werkplezier van je mensen.
Luisterend oor
Je mensen hebben soms (privé)problemen, of krijgen te maken met ziekte. Het kan iedereen overkomen en dan is jouw aandacht en begrip van groot belang. Mensen willen nu eenmaal hun verhaal kwijt en hebben behoefte aan begrip en steun, ook op het werk.
Waarom zijn bovenstaande rollen zo belangrijk?
De meeste leidinggevenden hebben een voorkeursrol en dat is prima. Maar het negeren van een of meerdere rollen heeft altijd gevolgen. Bijvoorbeeld, onduidelijkheid over taakverdeling leidt tot fouten of zaken dubbel doen en daarmee tot frustratie van klanten en medewerkers. Kleine onenigheden die niet worden besproken kunnen leiden tot (sluimerende) conflicten in het team. Dit leidt er weer toe dat te veel aandacht binnen het team gaat naar randzaken en er kan daardoor een hele vervelende werksfeer ontstaan.
Daarbij komt nog het volgende. Als je als leidinggevende een van de vijf rollen negeert, is er meestal iemand anders binnen het bedrijf die de rol informeel overneemt. En daarmee verzwakt jouw positie als leidinggevende. Alle reden dus om je rollen als leidinggevende serieus te nemen en deze te trainen. Je zult zien dat je werk er leuker van wordt en dat je team betere resultaten gaat boeken!