Topkandidaten en schaarse specialisten. Iedere ondernemer weet hoe lastig het is om precies die mensen te vinden en aan je bedrijf te binden. Ze zijn zelden actief op zoek naar een nieuwe baan en hebben altijd keuze uit meerdere aanbiedingen. Zij zoeken echter misschien wel latent naar een baan of project waar ze hun skills nog beter kunnen inzetten en zichzelf verder kunnen ontwikkelen. Het is dan ook zaak om deze specialisten te verleiden en te laten weten wat jij als werkgever hebt te bieden. En precies dát is employer branding.

EMPLOYER BRANDING EN RECRUITMENT

Employer branding en recruitment zijn twee termen die vaak samen worden gebruikt. Ze zijn echter niet hetzelfde. Vergelijk het met marketing en sales. Zonder goede marketing heb je geen warme leads. En zonder effectieve sales geen deals. Zo werkt het ook bij het aantrekken van de juiste mensen. Zonder goede branding bereik je lastig de juiste kandidaten. Zonder effectieve recruitment geen goede aannames.

Door te werken aan je employer brand zorg je ervoor dat potentiële kandidaten een warm gevoel krijgen bij jouw bedrijf. Een sterk employer brand creëer je deels online, maar ook door goed om te gaan met je huidige medewerkers, sollicitanten en oud medewerkers.

Met een goed recruitmentproces haal je de potentiële kandidaten ook daadwerkelijk binnen. Dan komt het aan op goede gesprekken voeren, snelle en eerlijke feedback en vooral aandacht.

Aanpak

Je kunt al door een aantal eenvoudige en acties met een beperkt budget beginnen met het versterken van je werkgeversmerk. Een eerste stap is en ‘werken bij’ pagina waarop je naast vacatures wat meer laat zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Bij het daadwerkelijk invullen van vacatures help ik vanaf het opstellen van het zoekprofiel tot het moment van ondertekenen van de arbeidsovereenkomst.

Resultaat

Een van mijn klussen op het gebied van employer branding en recruitment was het invullen van ruim 30 vacatures voor een technisch, internationaal werkend bedrijf. In deze interim klus heb ik geholpen bij de invulling van ruim 30 vacatures in anderhalf jaar tijd. Dit bedrijf ging in dezelfde periode van volledige afhankelijkheid van wervingsbureaus naar maar liefst 80% eigen werving met nieuwe topkandidaten tot gevolg.

Referenties

Ik heb diverse opdrachtgevers mogen begeleiden op het gebied van employer branding. Van kleine organisaties tot multinationals. Lees hier een greep uit de referenties van tevreden opdrachtgevers.

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen op het gebied van employer branding?