In een modern en beknopt personeelshandboek of -gids laat je als werkgever duidelijk en overzichtelijk zien wat de arbeidsvoorwaarden, regels en cultuur van je bedrijf zijn. Te vaak zie ik nog dat er lijvige documenten met diverse bijlagen in overdreven juridische taal worden gehanteerd. Gevolg: nieuwe mensen voelen zich minder welkom (gaat dat hier zo?) en je huidige mensen slaan het lezen helemaal over.
kort en begrijpelijk
Goed en modern werkgeverschap toon je door je personeelsgids kort en begrijpelijk te houden. Medewerkers zijn geen jurist en willen in gewone mensentaal zien waar je als werkgever voor staat. Een vlot en beknopt geschreven personeelshandboek geeft houvast en werkt motiverend.
AAnpak
Het alternatief van het ‘traditionele personeelshandboek’ is een personeelsgids die ik samen met jullie opstel. Hierin leggen we, in tegenstelling tot de welbekende boekwerken, kort en begrijpelijk zaken vast. Uiteraard altijd juridisch
kloppend, overzichtelijk en vooral visueel aantrekkelijk.
Zodat niet alleen bestaande en nieuwe medewerkers hier houvast in vinden, maar dit ook potentiële kandidaten kan triggeren en deze ‘gids’ meer en meer een brand-boek wordt. Een ‘modern’ personeelshandboek kun je namelijk tevens –
eventueel in aangepaste vorm – inzetten bij
employer branding.
Resultaat
Voor een klant schreef ik een nieuwe personeelsgids. We gingen van een reglement van 80 pagina’s in juridisch taalgebruik terug naar 18 pagina’s in gewone mensentaal.
De leestijd verminderde van een aantal uur met veel ‘opkomende vraagtekens’ naar een kwartiertje met een glimlach. De gids werd niet alleen intern gebruikt bij nieuwe werknemers, maar ook op de recruitmentpagina geplaatst als employer
branding instrument.
Referenties
Ik heb diverse opdrachtgevers mogen adviseren over en ondersteunen bij het realiseren van een personeelshandboek anno nu. Van kleine organisaties tot multinationals. Lees hier een greep uit de referenties van tevreden opdrachtgevers.