Functionerings-, plannings- en beoordelingsgesprekken. Ze zouden moeten leiden tot een betere ontwikkeling van medewerkers en bijdragen aan de groei van je organisatie. In de praktijk is dit zelden het geval. Dat de traditionele functionerings- en beoordelingscyclus plus de bijbehorende papierwinkel niet meer van deze tijd is, dringt bij veel bedrijven gelukkig steeds meer door. Terecht, want tot aantoonbare resultaten leidt het niet. Ik bied een alternatief dat wel werkt.
duidelijkheid en motivatie
De vraag is: waarom kies je als organisatie wel/niet voor het inhuren van HR-ondersteuning voor functionerings- en beoordelingsgesprekken? Je wilt natuurlijk dat je mensen zich ontwikkelen en dat ze feedback krijgen op hun prestaties. Dat geeft duidelijkheid, zowel voor jou als werkgever als voor je medewerker. Ook is gebleken dat het motiveert wanneer er op periodieke basis doelen worden gesteld. Zowel op het gebied van ontwikkeling als bedrijfsmatige doelen.
AAnpak
Hoewel ik voor ieder bedrijf maatwerk bied, is mijn aanpak wel altijd gebaseerd op het volgende. De leidinggevende en medewerker staan centraal. Zij spreken elkaar ‘kort en vaak’. Zonder belastende papierwinkel en bureaucratie, competentielijsten enzovoort. De leidinggevende bespreekt vervolgens periodiek de stand van zaken binnen zijn team weer met zijn leidinggevende of directie. Maar niet alleen voor de werknemer is er groei mogelijk. Hoe zijn jouw leiderschapsskills?
Resultaat
Een klant hanteerde een uitgebreid beoordelingsformulier waarop de medewerker op allerlei onderdelen langs de meetlat werd gelegd. Niemand in het bedrijf was er blij mee. Leidinggevenden zagen het als een verplichte invuloefening en medewerkers waren tevreden als ze een score haalden waarmee hun jaarlijkse salarisverhoging was verzekerd. In de nieuwe situatie is er ruimte voor een echt gesprek, op basis van het werk en de behoefte van de medewerker en leidinggevende.
Referenties
Ik heb diverse opdrachtgevers mogen begeleiden van de traditionele papierwinkel naar een fijne manier van beoordelen die motiveert en duidelijkheid schept. Van kleine organisaties tot multinationals. Lees hier een greep uit de referenties van tevreden opdrachtgevers.