De volgende situatie zie ik bij veel opdrachtgevers terugkomen. Je hebt eindelijk die nieuwe medewerker gevonden die staat te popelen om te beginnen. Hij of zij start met veel enthousiasme de eerste werkdag, maar er is eigenlijk weinig geregeld voor een goede inwerkperiode en een warm welkom. Zonde! Op on-boarding vlak liggen voor veel organisaties kansen. Terwijl on-boarden eigenlijk alleen maar een moderne term is voor inwerken.
Onboarding
Wat voor kwaliteiten iemand ook heeft, zonder goede training, een warm welkom en onboarding wordt dit geen succesvolle medewerker en/of ambassadeur van je organisatie. Het maakt voor de werkgever nogal wat uit of je jaarlijks 2 of 20 nieuwe medewerkers mag verwelkomen. Maar voor de medewerker mag dat niet uitmaken, die wil zich welkom voelen ongeacht de hoeveelste hij of zij is.
Aanpak
Heb je enkele nieuwe medewerkers per jaar, dan volstaat vaak een eenvoudige checklist waarmee je waarborgt dat praktische zaken zoals een account, laptop en/of gereedschap zijn geregeld en dat de medewerker weet waar hij moet zijn en met wie hij of zij moet kennismaken. Heb je echter jaarlijks meerdere starters? Dan kun je denken aan e-Learnings en collectieve inwerk en traingingsdagen. Door de jaren heen heb ik veel bedrijven mogen adviseren over het implementeren van een goed on-boardingstraject.
Resultaat
Voor een klant in de maritieme industrie maakten we in samenwerking met het uitzendbureau een uitgebreid onboardingsprogramma. Zo realiseerden we o.a. e-learning modules, video instructie en verschillende online testen. Tevens planden we diverse kennismakingsgesprekken in. Het resultaat? Medewerkers begonnen beter voorbereid aan hun opdracht en voelden zich méér welkom.
Referenties
Ik heb diverse opdrachtgevers mogen begeleiden op het gebied van onboarding. Van kleine organisaties tot multinationals. Lees hier een greep uit de referenties van tevreden opdrachtgevers.