Je bent niet tevreden over het functioneren van een van je medewerkers. Maar je hebt het gevoel dat je machteloos staat. Herkenbaar? De medewerker heeft een vast contract en dan is ontslag bijna niet mogelijk, toch? Dit is maar gedeeltelijk waar. Met de juiste aanpak kan dit wel. Maar nog beter, met de juiste aanpak kun je het functioneren juist verbeteren waardoor ontslag helemaal niet nodig is.
ga het gesprek aan
Onvoldoende functionerende medewerkers niet aanspreken is eigenlijk geen optie. Je doet je medewerker, het team en je bedrijf daarmee tekort. Het gesprek aangaan is altijd de moeite waard en het is daarbij van belang om tijdig actie te ondernemen. Daarmee kun je, voordat de zaak uit de hand loopt, proberen de werknemer bij te sturen.
AAnpak
We (jij en ik) gaan altijd in gesprek met de medewerker en spreken de ontevredenheid onomwonden uit. Een stap die verassend vaak door leidinggevenden wordt overgeslagen, omdat succes delen met elkaar is nu eenmaal leuker is dan onvrede uitspreken. We maken heldere afspraken en leggen deze vast. Daarna kunnen we twee kanten op: het functioneren verbetert, of het draait alsnog uit op ontslag. Dat laatste gaat meestal in de vorm van een vaststellingsovereenkomst. Hoe ik dit aanpak, hangt van de situatie af en is doorgaans maatwerk.
Resultaat
Een medewerker werkte al jaren ‘op de automatische piloot’ en de leidinggevende was ontevreden. We hebben deze onvrede uitgesproken en duidelijk gemaakt welke verbetering we wilden zien.
Na enkele vervolggesprekken bleek dat de medewerker bij zichzelf te raden was gegaan en kwam tot de conclusie dat hij ook niet meer gelukkig was in zijn werk. Via een vaststellingsovereenkomst zijn we op een goede manier uit elkaar
gegaan.
Referenties
Ik heb diverse opdrachtgevers mogen ondersteunen bij vraagstukken rondom het disfunctioneren van medewerkers. Van kleine organisaties tot multinationals. Lees hier een greep uit de referenties van tevreden opdrachtgevers.